Baños - Salinas - Cotopaxi

Baños staat gelijk aan extreme sporten en relaxen, wij hebben enkel het laatste deel gedaan.. We zaten in een, voor ons, luxehotel met een keuken, living met houtkachel, dakterras met zwembad en Turks stoombad.. En hebben dan ook ten volle van ons hotel geprofiteerd. Lekker gekookt (fajitas, echt Belgisch eten missen we niet, buiten dan normaal brood en kaas) en voor de eerste keer deze reis een fles wijn gekocht (wijn is hier véél duurder). Natuurlijk ook van de zon genoten op het dakterras en een stoombad genomen (dat een beetje tegenviel). Het uitstapje langs de 7 watervallen in een chiva (soort bus) zal ons altijd bijblijven. Op klaarlichte dag in een lege bus (er waren nog twee andere mensen) rijden met discolichten en knalharde nineties muziek. Een ervaring op zich :) Als kers op de taart hebben we toen ook aan canopy gedaan en hand-in-hand als 2 supermannen over een vallei mogen vliegen. Misschien toch een extreme sport geprobeerd dan, al ging het wel wat traag.

Specialiteit van Baños zijn ook de natuurlijke warme baden en baños de cajón wat we vanzelfsprekend ook hebben uitgetest. Vooral die baños de cajón was iets aparts. Die warme baden waren heerlijk na een lange bergwandeling (verkeerd gelopen, weeral). Dan ben je blij in het begin dat de weg zo goed staat aangegeven kom je op een punt uit waar er enkel wegwijzers zijn naar plaatsen die niet op je map staan en geen enkele aanwijzing naar waar jij moet. Door de omwegen zijn we wel beland in café el Cielo met een fantastisch uitzicht op het stadje. Er zijn wel meerdere gezellige plaatsjes in Baños, zo was er Casa Hood die elke dag een film vertoonde en waar je heerlijk kon eten. Zo hebben we Amelie Poulin gezien (die had ik al wel gezien maar iemand had enkele dagen eerder gezegd dat hij vond dat ik op Amelie trok en ik wou de gelijkenis checken, voor zover die er is).

Van Baños zijn we doorgereisd naar Salinas (onderweg was de buschauffeur ons vergeten waardoor we een andere overstap moesten nemen). Salinas is een klein dorpje (1200 man) gelegen op 3800 meter (-> hoogtetraining) gekend om zijn microcoöperatieven. We kwamen er op een fout tijdstip aan, in het weekend, en moesten dus tot maandag wachten tot we de kleine empresas konnen bezoeken. Salinas is echt te rustig dus hebben we onze tijd al lezend en spelletjes spelend doorgebracht (zoals gewoonlijk verlies ik). Maandag zijn we dan met een persoonlijke gids langs de fabriekjes gewandeld. Waarom zijn we geïnteresseerd in kleine bedrijfjes, wel, omdat ze o.a. kaas en chocolade maken en we mochten proeven :) De tocht was zeer leerrijk (we verstonden het grotendeels en we spraken zelf wat spaans) en natuurlijk ook lekker!

Genoeg hoogtetraining en dus vertrokken we naar Secret Garden Cotopaxi (waar het ondertussen genoeg geregend had om ons te ontvangen). De eerste nacht sliepen we wegens plaatsgebrek in de dorm (zalige bedden en dekens) en werden we wakker met uitzicht op de Cotopaxi! De tweede dag was er een privé kamer vrijgekomen en zo hebben we de rest van de nachten in de honeymoon suite doorgebracht! Het leek eerder een klein bungalowtje zonder keuken, zo groot en gezellig. De houtkachel en het kaarslicht (er was geen elektriciteit) maakten het plaatje compleet. Om de hoogtetraining nog een beetje te rekken, besloten we eerst een kijkje te gaan nemen in de refuge (4800) en van de gletsjer (5000m) op Cotopaxi. We kozen er wel een slechte dag uit, het had de hele nacht gesneeuwd en toen nog. Normaal ligt de sneeuwgrens op 5000m maar nu had de jeep al moeilijkheden om tot 4500 te geraken. Omdat er te veel sneeuw lag was het te gevaarlijk om zonder equipment naar de gletsjer te gaan en moesten we van de refuge direct terug naar beneden. We hebben wel een sneeuwman gemaakt en sneeuwballen gegooid, wie kan dat zeggen midden op de evenaar! Daarna hebben we ook nog Rumiñahui beklommen (4700m), een lange wandeling en een beetje klimmen. Na de lange wandeling konden we dan relaxen in de jacuzzi (ook met uitzicht op Cotopaxi). De laatste dag hebben we ook een kleine mountainbike tocht gemaakt die wat is uitgelopen (weeral verkeerd). Dit was echt het vermoeiendste dat we tot nu toe hebben gedaan! Eerst heel de tijd bergop, de terugweg was dan wel fantastisch, heel de tijd bergaf! We kijken er nu al naar uit om de Death Road in La Paz te doen.

Nu de "hoogtetraining" volledig is afgerond is Tom vandaag vertrokken om de Cotopaxi (5897m) te beklimmen. De beklimming zelf start pas om middernacht en hij zou tegen zonsopgang op de top moeten zijn (wordt vervolgd).