Ecuador - eerste weken (deel I)

Otavalo, Quilotoaloop en Quito

We zijn al een tijdje in Ecuador (bijna 3 weken) en het werd dus tijd voor een nieuwe blog

allereerst enkele verschillen met Colombia

• naast het feit dat je alles in de winkel kan kopen in plastieke zakken kan je nu ook vers en warm eten krijgen in plastieke zakken
  • veel meer op toeristen afgestemd (veel gezellige restaurantjes, meer keuze uit hostels..)
  • veel meer lekkere dingen in de bakker dan in Colombia
  • het kan hier veel kouder zijn (zie muts en sjaal gedeelte)
  • de vuilniswagens spelen een `vrolijk´deuntje af als ze het vuil komen ophalen

De eerste plaats waar we een tijdje zijn blijven hangen was Otavalo, vooral gekend voor zijn zaterdagse markt. Onze eerste gedachte van Ecuador was KOUD! We kwamen rond middernacht aan in ons hotel en moesten dicht bij elkaar onder onze 4! dekens (en ik nog met mijn fleeceslaapzak daarbij) kruipen om het warm te krijgen. We waren de eerste dagen vooral onder de indruk van het diverse aanbod van gezellige eetgelegenheden. Zo hebben we bijvoorbeeld een lekker smosje gegeten (niet gedacht dat we dat in deze 5 maanden zouden vinden). Toegegeven, we hebben onze economische dagmaaltijden even opzij gezet en genoten van alle lekkernijen en speciale dingen die ze hier aanbieden. Tom wil perse de cotopaxi beklimmen, een vulkaan van 5897 meter hoog en met gletsjer/besneeuwde top, en daarmee zijn we gestart aan een soort van ´hoogtetraining`. Eerste test, rond de vulkaankrater van Cuicocha, wandelen. Een mooie wandeling maar trappen op die hoogte waren toch wat vermoeiend. De zaterdagse markt was zeker de moeite! De grootste en kleurrijkste markt ooit en zoveel mooie dingen! Als we geen 4 maanden meer moesten rondtrekken hadden we zeker voor een jaar lang voor iedereen souvenirs, kerst- en verjaardagscadeau´s kunnen inslagen. Jammer genoeg heb ik alleen maar noodzakelijke dingen mogen kopen, 2 sjaals en een muts (ja, het kan hier echt koud zijn).

De Quilotoaloop was onze tweede stop en maakte tevens deel uit van de hoogtetraining. Het dorpje Quilotoa, gelegen op bijna 4000m was dit de koudste plek die we al bezocht hebben. Zo hadden we een houtkacheltje op onze kamer en werd het water 's nachts afgesloten zodat de leidingen niet bevrozen (minder leuk als je die nacht een soort buikgriepachtig iets hebt..). De verbazend mooie groen en blauwe kleurschakkeringen van het meer deed de koude even vergeten. Van hieruit zijn we verder gereisd naar Chugchiglan. We verbleven in het hostel Cloud Forest en hebben ook een poging tot een wandeltocht langs het Cloud Forest ondernomen. Ecuadorianen zeggen altijd dat de weg goed is aangegeven maar in werkelijkheid is dit écht niet zo. Bijgevolg zijn we dus wat verdwaald en na twee uur letterlijk door de wolken te wandelen, geen dorpje of kaasfabriek te zien, en door en door nat te worden zijn we dan ook maar terug gekeerd om wat te babbelen met enkele Belgen (5 in 1 hostel, dat is meer dan op onze hele reis door Colombia samen). Om 5u 's ochtends was de laatste! bus terug om Quito te bereiken (de eerste was om 4u). Om de pijn wat te verzachten kregen we een uitgebreid ontbijtpakket mee van het hostel.

Tom vond dat we wel genoeg aan de hoogte waren gewend en we verbleven in de Quito-afdeling van het Secret Garden hostel met de hoop in Cotopaxi te geraken. De eerste avond werden we eerst in de quiz (een gedeelde eerste plaats, maar sshhtt)! En dit deels dankzij mijn (en vreemd genoeg niet Tom zijn) alcoholkennis. Na drie dagen telkens te horen krijgen dat ze met een tekort aan water kampten (in drie maanden had het daar niet geregend) en een teveel aan toeristen moesten we onze ´planning´wel omgooien.

en het werd...

DE GALAPAGOS

Na een hele dag van reis- tot reisbureau te gaan en de prijs slechts 25$ naar beneden te krijgen (25$ is veel maar niet op de prijs die we voor deze trip betaalden) besloten we te boeken! Het geld in cash (er werd 7% extra aangerekend wilden we met visa betalen) bijeen te krijgen heeft ons nog wel veel frustraties bezorgd. Op 7 oktober zijn dan we naar de Galapagos gevlogen om met onze 8daagse cruise te vertrekken!