Ilha do Mel - Paraty - Ilha Grande - Rio de Janeiro

Ilha do Mel

Na weer een ritje van 20u kwamen we aan in Pontal do Sul voor onze ferry naar het paradijselijk eilandje Ilha do Mel. Ilha do Mel is een klein eilandje, je kan het in een dag rondfietsen, zonder verkeer en is bijgevolg een zeer rustig en geliefd vakantieoord. Na we een kamer hadden gevonden zochten we onze weg naar een van de vele stranden. Tom keek al weken uit naar de vrouwen op de Braziliaanse stranden maar hij werd teleurgesteld. Ik daarentegen kon wel vol bewondering staren naar alle surfers die er rond liepen. Zo'n gespierde mannen dat zie je bij ons toch niet vaak :) We hebben de dagen hier al wandelend van strand tot strand doorgebracht. Elke dag genieten van de zon door een laagje bewolking en waar de dag eindigde met een tropische regenbui.

Paraty

We hebben onze laatste lange busrit er op zitten! Met 3 overstappen en weer eens 24u onderweg te zijn, zijn we toch zonder moeite in Paraty geraakt. Paraty is een mooi koloniaal stadje waar stralend witte en fel gekleurde huisjes naast elkaar staan rond de cobblestones. We belandden in een hotelletje dat te mooi bleek om waar te zijn (gezien de Braziliaanse prijzen dan). Een ruime mooie kamer met airco, ventilator en ijskast, een douche waar veel en warm water uit kwam (eindelijk al het zand uit mijn haar spoelen!), een gigantisch ontbijtbuffet, teatime en een zwembad en sauna waar we nooit gebruik van hebben gemaakt. De mooiste stranden liggen niet in Paraty zelf maar kan je bereiken via boot of bus en een wandeling. Omdat je er 'moeite' moet voor doen waren die prachtige stranden zo goed als leeg. Weer hebben we de dagen wandelend van strand tot strand doorgebracht, genietend van de zon, spelend in de hoge golven en naar de zonsondergang kijken met een caipirinha, zooo zalig!

Ilha Grande

Het eiland met enkele van de mooiste stranden ter wereld. We hadden geen hostel gereserveerd en dat bleek toch niet zo slim te zijn. Na een klein uurtje rondlopen met onze zware rugzak in een brandende zon gaven we de moed op en gingen uitrusten op het strand. Elk hotel was ofwel volzet (het was weekend) of je moest meer dan 100euro betalen, niets voor ons dus. Op de bus hadden we twee Australische meisjes ontmoet en die kwamen we weer tegen op het strand. Ze zeiden dat ze logeerden in een chaotisch hostelletje en dat er nog zeker 2 bedden vrij waren want zij hadden dubbelgeboekt. Na een pintje van 600ml is Tom dan maar verder opzoek gegaan naar een kamer terwijl ik met alle bagage op het strand achter bleef. Door de behulpzame en vriendelijke Brazilianen hebben we dan toch een kamer gevonden, een soort bungalow zelf. Zeer groot, zeer warm, vol met schimmel en dode kakkerlakken, maar wegens niet anders beschikbaar toch perfect voor ons. Om de twee Australische meisjes te bedanken voor hun hulp hebben we een diner gekookt. De eigenaars lieten echter geen extra mensen binnen zonder het dubbele van de prijs te eisen en dus werd het een picknick op het strand. 'Meer romantisch' kan niet, bij maan- en kaarslicht (kwamen mijn verjaardagstaartkaarsjes die ik al 3 maanden meezeulde toch nog van pas), met live muziek op de achtergrond, een heerlijke gezonde maaltijd en verse caiprinha's kon deze avond niet stuk. Zeker niet toen we erna nog met de groep van het hostelletje naar een feestje zijn gegaan, dansen in openlucht!

Vanaf nu waren we 'onafscheidelijk' met de twee Australische meisjes tot de dag dat het voor ons tijd was om terug naar huis te gaan. De dag na het feestje en met 2 katerkoppen (niet ik) gingen we naar een van de mooiste stranden ter wereld, praia de lopes mendez. Mooi was het zeker, maar de stranden in Parque Tayrona in Colombia waren toch net iets paradijselijker en we houden toch meer van kleinere stranden in een baaitje. Na een fikse wandeling van 3u kwamen we er aan en na 2u waren we er al terug weg, de tropische avondregenbui begon die dag iets eerder. De volgende dag superderluxe met een speedboat gaan snorkelen. De glaasjes champagne ontbraken wel maar bier in blik voldeed. Veel visjes waren er niet te zien maar het was toch een geweldig dagje gevolgd door weer een diner bij kaarslicht op het strand. Fantastische dagen achter de rug! geen betere manier om onze reis bijna te beëindigen.

Rio de Janeiro

Rio!!! Jammer genoeg hadden we maar twee volle dagen om deze prachtige stad te ontdekken. De beste manier leek ons een citytour zodat we toch veel op een korte tijd konden zien. Maar eerst gingen we zelf de beroemde stranden, Copacabana en Ipanema, bezoeken gecombineerd met een sunset over lagoa Rodrigo de Freitas. Door de bewolking hadden we geen spectaculaire zonsondergang maar de lichtjes in de schemering waren ook zeer idyllisch. Onze allerlaatste dag van deze reis werd een drukke citytour zodat we geen tijd kregen om stil te staan bij ons vertrek naar huis. Van een strandje pepino beach, naar een waterval in het Tijuaca woud, naar 'Big Jesus' of Cristo Redentor, naar de befaamde trappen van Selaron in Lapa en met een zonsondergang op Sugar Loaf. Zonsondergang kregen we niet te zien maar wel een spectaculaire tropische storm met donder en bliksem. Geen goed moment om met een cablecar terug naar beneden te gaan. Ons laatste avondje werd dan ook doorweekt afgesloten.