Brasil! Bonito - Foz do Iguaçu

Bonito

Het heeft ons heel wat moeite gekost om in Bonito te geraken. Vanuit Santa Cruz zijn we met vertraging naar de grensovergang vertrokken. Normaal zouden we er aankomen om 6u, nog voordat de grens open ging, maar door de vertraging waren we er veel later, 8u. Nog steeds vroeg genoeg maar er stond al een lange rij en het ging echt niet vooruit. We hebben meer dan 4u in de blakke zon gestaan en dan begon het rumoer dat de grens om 12u een twee uur lange middagpauze zou houden, om moedeloos te worden. Gelukkig bleef de grens nog net iets langer open en stonden we even later in Brazilië. Daar mochten we in de kortste van de twee rijen staan maar ook hier zagen we geen vooruitgang. Na wat wachten kwam een man tot onze verlossing. Ons groepje 'buitenlanders' viel uit de toon en hij heeft alles voor ons op zo'n 20min geregeld. Wel beetje raar als de man zonder uniform wegblijft met je paspoort maar je moet soms ook een beetje vertrouwen hebben. Om 13.55u stonden we dan in het busstation waar volgens onze LP om 14u de enige bus naar Bonito zou vertrekken. Net op tijd dachten we. Niet dus. De enige bus naar Bonito vertrok nu om 7u 's ochtends en was al volgeboekt tot twee dagen erna. Een probleem.. Voor een van de weinige keren hadden we voor de zekerheid een hotel geboekt in Bonito want het was carnavalsweekend. Een duur hotel want veel keuze was er niet meer.. Enige oplossing die we zagen, een taxirit van 3u en ons meer dan 300euro heeft gekost. Aangekomen in ons duur hotel blijkt dat de reservering niet is doorgekomen omdat ze geen reserveringen aanvaarden van de dag ervoor. Daarbij spraken ze geen woord Engels en na 5maanden Spaans kon ik ook geen woord Portugees uitbrengen, het gesprek verliep via googletranslate. Al bij al hadden ze toch nog een kamer vrij en konden we uitrusten na weer eens meer 20u onderweg te zijn. De volgende dag kwamen ze met het nieuws dat ze een fout hadden gemaakt en dat kamer dubbel zo duur was met carnavalsweekend..

Ondanks dat we al meer hadden uitgegeven in 1 dag dan dat ons weekbudget groot was, was Bonito zeker de moeite. Bonito is bekend vanwege de natuurwonderen in zijn directe omgevingen. Kristalheldere rivieren met kleurrijke grote vissen, grotten en een prachtig uitgestrekt landschap. Ook voor tours zat het weekend helemaal vol dus moesten we alles vrijdag doen, de dag na onze hectische aankomst en hadden we dus ook geen tijd om een oplossing te zoeken voor onze kamer die overprijsd was. 's Ochtends bezochten we gruto do lago azul, een grot met een felblauw meer, als de zon schijnt.. We hadden een beetje geluk. In de namiddag deden we aan floating, snorkelen met een reddingsvest aan. Heerlijk, gewoon wat meedrijven met de stroming en kijken naar de visjes. Niets kan natuurlijk het snorkelen in de Galapagos evenaarden maar het was genieten!

Niet te vergeten was het er natuurlijk carnaval. Jammer genoeg niet met parades en samba maar met plaatselijke jeugd die verzameld staan rond gigantische stereo's gebonden op auto's. De eerste avond vonden we er niet zoveel aan en zijn we maar gewoon iets gaan drinken, een caiprinha met caneelcachaca, oh zo lekker! De avond erna hebben we de lichtjes en de muziek gevolgd en kwamen we terecht op iets dat lijkt op een festival maar dan waar frigoboxen toegelaten zijn. Een Braziliaanse variant van Tom nodigde ons uit om mee rond hun frigobox te staan. De Braziliaanse variant van Tom had een Afrikaanse lichaamsbouw en gezicht maar was wel blank met ros haar en sproetjes.

Foz do Iguaçu

Brazilië is te groot! Na weer meer dan 20u onderweg te zijn kwamen we aan in het stadje van de wereldberoemde watervallen. Ondanks dat het regende dat het goot besloten we toch onze kans te wagen en die namiddag al de Braziliaanse kant van de watervallen te bezoeken. Het zat ons mee, van gietende regen ging het naar een beetje druppen en op het einde kwam er zelfs een stralende zon door. Aan de Braziliaanse kant krijg je een prachtig uitzicht over alle watervallen. De Argentijnse kant, waar we de volgende dag naartoe zijn gegaan, biedt een zicht vlak boven la garganta del diablo en wandelpaden langs idyllische, maar kleinere, watervallen. La Garganta del diablo was spectaculair, een indrukwekkende watermassa die met nevel je in enkele minuten doorweekt maakte. We hadden dus twee prachtige dagen achter de rug. Het enige dat iets minder was, was de drukte. Het leek soms leek alsof je je in een pretpark bevond omdat je moest aanschuiven om een vrij uitzicht te krijgen.