¡Bolivia!: Copacabana - La Paz - Rurrenabaque

Isla del Sol - Death road - pampas & jungle

Copacabana

Copa, copacabana, the hottest spot..
Alleen voor de naam moest dit wel onze eerste stop worden.. Misschien niet het exotische Copacabana van het bekende liedje maar met een stralende zon en een ligging aan het Titicaca meer past het nog wel in het plaatje. We hebben hier vooral genoten van zon en terrasjes (jaja, voor de verandering zijn er eens echte terrasjes met strandstoelen en al, genieten!). We zijn ook naar Isla del Sol gegaan, het bekende eiland waar veel culturen hun oorsprong leggen. Isla del Sol kwam zijn naam echter niet na, de zon verdween onder stapels dikke grijze wolken maar zolang het niet regent klagen we niet. De wandeling over het eiland van Noord naar Zuid was niet meer zo spectaculair na onze vorige eilandentour maar het is natuurlijk wel gezond om de beentjes te strekken.

La Paz

De hoofdstad van Bolivia is niet echt ons ding; druk, vuil en stinkend! (er hangt wel een speciaal geurtje in Bolivia). Tom heeft hier de Huayna Potosi beklommen, 6088m en als beloning kreeg hij een 't shirt. Ondertussen zijn we een collectie overwinnings 't shirts aan het verzamelen want we kregen er ook eentje na de afdaling van de death road per mountainbike, 'Yes, we survived the death road!'. Trappen moesten we niet doen, enkel remmen :)

Rurrenabaque - pampastour

Hot, hot, heat and even more sweat.. Het was hier warm!
Om in Rurrenabaque te geraken per bus moet je een stukje over de oude Death road en de nieuwe death road. De busrit duurt in principe 'slechts' 15u maar het kan dikwijls uitlopen tot 45u.. Voor de veiligheid hebben we dus maar een vliegtuigje genomen. Rurrenabaque is de uitvalsbasis om op pampas of moerastour en op jungletour te vertrekken. De pampastour is meer gericht op diertjes en de jungletour op de jungle op zich.
Na mijn research op het internet had ik twee organisaties geband en enkelen met een goede reputatie opgeschreven. Die met de goede reputatie bleken allemaal 3x zo duur te zijn en dus moesten we van 0 beginnen. Samen met een koppel uit Nederland zijn we verschillende organisaties afgegaan en hebben we uiteindelijk voor Amazonica gekozen. 's Ochtends bleek dat onze groep werd samengevoegd met een van mijn no-go organisatie, geen goed begin. Uiteindelijk was de organisatie niet echt goed maar bleek onze gids tenminste toch natuur en dieren te respecteren. Toch wel een serieuze opluchting na de horrorverhalen over dierenmishandeling enzo op het internet.
Door het regenseizoen, we hebben geen regen gehad, waren er ongelooflijk veel muggen, zwermen en zwermen. Samen met de minder gemotiveerde gids maakte dit de tour net iets minder geslaagd. Je was nooit gerust, noch met insectrepellent noch met kleren. Vandaar dat we tijdens een 'pauze', net als de rest, ons bed opzochten, lekker veilig onder ons muskietennet. We kwamen er van af met 'slechts' meer dan 50 beten. Iemand van de groep had meer dan 150 beten enkel op zijn rug..
De diertjes die we hebben gezien: alligators, kaaimannen, gele aapjes, howler monkeys, tapybara (soort van reuze cavia), pampas condor, roze dolfijnen, schildpadden, hoatzin (paradijsvogels),.. Onze zoektocht naar Anacondas is zwaar gefaald, het resultaat van de tocht was: iedereen verbrand, honderden muggenbeten extra, vermoeid en slechtgezind. Uren hebben we rondgelopen in de brandende zon, eerst opzoek naar slangen erna opzoek naar de weg terug naar onze boot. De twee gidsen waren de weg kwijt..
Deze pampastour was dus zeker een belevenis maar alle diertjes en de prachtige omgeving maakte veel goed.

Rurrenabaque - jungletour

En het blijft ongelooflijk heet
Omdat de vorige organisatie ons niet zo goed bevallen was, moesten we dus opzoek naar een nieuwe organisatie. Hier weer van hetzelfde, degenen met een goede reputatie waren bijna 3x zo duur. De goedkopere organisaties wilden echter niet vertrekken met slechts 2 personen dus moesten we wel een van de duurdere nemen en we hebben er van genoten! Alles was in orde, de gids gaf uitleg en zette zich in voor ons, wat een verandering en verademing! Bij de eerste organisatie kwamen Tom en ik net te laat aan voor de zonsopganguitstapje (optioneel), de boot was al vertrokken (beetje onze fout, we hadden misschien net teveel tijd besteed aan anti-muggen maatregelen). We hebben daar paar minuten staan wachten tot onze gids kwam opdagen om ons mee te delen dat we zeker 20minuten te laat waren. Het was zeker nog geen 20min geleden dat hij ons had gewekt, maar soit. Hij was wakker, had niets te doen tot de rest wakker werd 3u later maar bood toch niet aan om met ons te vertrekken. Maar ik dwaal af.
De gids van de jungletour heeft zelfs extra activiteiten georganiseerd vanwege ons enthousiasme en ook een beetje om onze teleurstelling van geen vangst die namiddag te verzachten. We hebben een hele namiddag met een touwtje een vis proberen te vangen, niet gelukt. Vandaar kregen we twee avondactiviteiten de eerste dag. Eerst mochten we aanschouwen hoe de bevolking traditioneel vist in het donker. Met succes, 3 vissen heeft hij gevangen. Erna gingen we op nachtwandeling opzoek naar tarantula's en andere (enge) beestjes. Echt zot grote beesten die tarantula's, zo blij dat we die niet in België hebben! Het hardst zijn we verschoten van een jungle chicken die al kakelend wegvloog (jaja, deze kip kan echt vliegen) toen we net onze zaklamp hadden uitgedaan om beter te luisteren naar het nachtleven in de jungle.
De tweede nacht hebben we midden in de jungle onder een plastieke afdakje en muskietennet doorgebracht. Veel vertrouwen gaf het matje op de grond ons toch niet maar we hebben heerlijk geslapen. De visvangst van de vorige dag hebben we hier als lunch gekregen. Veel genot hebben we hier niet van gehad omdat we net te maken hadden met een bijeninvasie en we het te druk hadden met bijen van ons afslaan..
De laatste dag vroeg op om de bijen voor te zijn en zijn we naar een mirador gegaan waar we een prachtig overzicht kregen over een stukje jungle bewoond door bontgekleurde macaws. Lang konden we hier niet blijven want het begon te regen, en regen in een regenwoud is nooit maar eventjes of zachtjes. Tot over onze knieëen stonden we in het modderwater. Er volgde nog meer waterpret, met een zelfgebouwde raft zijn we de rivier afgegaan tot aan onze lodge.

We hadden nog een dagje over in Rurrenabaque. We hadden zin in een luie zondag aan een zwembad met een cocktail maar dit werd ons niet gegund. Door verkiezingen werd er geen alcohol geserveerd van de avond ervoor tot de volgende ochtend. Het weer zat ook niet mee, het was nog steeds warm maar zo bewolkt dat we niet veel zin hadden in een plonsje. Om iets te eten moesten we die dag wachten tot 18u want blijkbaart mag niemand werken op een verkiezingsdag.. Rare gewoontes hier!