¡Peru! Mancora - Chiclayo - Huanchaco

Mancora

Na een lange busrit in Peru geraakt! We stapten af de bus zonder enig geld (we hadden nog 1,6US$ en helemaal geen soles) en enig idee welk hotel of welke richting we uit moesten en we werden direct overstelpt door proppers (waar Tom totaal niet tegen kan). Beetje wennen hier want bij busstations en voor restaurants zijn de mensen hier wat opdringerig. De ervaring leerde ons wel meer voorbereid te zijn. Mancora was een goed begin van Peru, heerlijke menu's voor minder dan 2,5euro en happy hour voor minder dan 5euro, het goede leven dus :) Door een foutje van ons verbleven we ook in een exotisch hotel dat tot je verbeelding spreekt. De kamer koste 60, 60 dollar ipv 60 soles, 3x meer dus dan we dachten. Wie staat er nu ook bij stil dat de prijs in Peru ook in dollar kan weergegeven worden als de officiële munteenheid soles is. Niet goed voor ons budget maar het verblijf in Mancora kon niet meer stuk. De dagen hier hebben we dus gewoon al genietend van zon, zee en strand doorgebracht. Op het strand kwamen we Mona uit Australië voor de derde keer tegen en hebben we een tijdje samen verder gereisd.

Chiclayo

Na de luie dagen was het terug tijd voor actie en hebben we wat cultuur opgesnoven rond Chiclayo. Zo hebben we onder andere het museum van de heer van Sipan bezocht. Hij moet een heel belangrijke persoon geweest zijn want het museum stelde enkel de inhoud van zijn graf ten toon en het was overweldigend veel. Erna zijn we met veel verwachtingen naar de piramides van Tucume getrokken. Als je de piramides in Caïro hebt gezien waren dit alles behalve piramides. Moesten we niet op de site zelf gestaan hebben, hadden we gewoon gedacht dat het een paar vreemd gevormde zandheuvels waren. Ooit moet het een machtig zicht geweest zijn maar na enkele eeuwen wind, regen en aardbevingen te trotseren hebben de adobe piramides veel van hun glans verloren. De piramides in Bosque de Pomac zijn beter bewaard gebleven (of gerestaureerd) maar toch zijn we niet overtuigd van de benaming piramides door hun eerder trapeziumvormige structuur.

Huanchaco

De archeologische sites gaan in stijgende lijn. De sites van Huaca de luna y sol en Chanchan waren gewoon archeologische pareltjes. Huanchaco staat echter niet gekend voor zijn archeologische sites maar wel voor zon, golven en strand. Dat betekent dus surfen! We hebben twee surflessen genomen en de smaak te pakken. Tom wordt beter en beter terwijl mijn eigen beginnersgeluk verdwenen is. De eerste les was ik de ster van de klas en mocht ik de volgende keer zelfs een ander en beter board. Gelukkig was hij dit vergeten bij de tweede les want zo'n hoge verwachtingen kan ik niet inlossen en ben ik die les meer verzopen dan ik op het board heb gestaan. Meest opmerkelijke is dat ik op een surfboard regular sta en op een snowboard goofy (en met sandboarden ook). Niet dat een van de kanten mij beter af gaat.. We verbleven in een soort van bungalowtje, zoveel ruimte dat we hadden! We hebben er van geprofiteerd en zelf heerlijk gekookt (groentjes en geen frieten met rijst voor de verandering). Je zou denken dat het ons geld zou besparen maar zo'n dagmenu dat varieert van minder dan 1euro tot een wat meer uitgebreid van 5euro kunnen we echt niet kloppen. Hier hebben we afscheid moeten nemen van Mona die enkele dagen voor ons naar Huaraz vertrokken is en wij haar net hebben gemist omdat de bussen volgeboekt zaten. In Cusco hebben we haar spijtig genoeg voor de tweede keer misgelopen. Dat is het jammere aan reizen, je ontmoet zoveel interessante en toffe mensen maar elke keer moet je terug afscheid nemen. Het positieve hieraan is wel dat we op het einde van deze reis en nieuwe 'echte' wereldreis zouden kunnen plannen omdat we al op vele verschillende plaatsen in de wereld welkom zijn.